Actueel

You are required to login to view this page.




Lost your password?

Leerlingen De Krullevaar zamelen elektronica in

De E-Waste Race komt naar Nieuwegein en groep 6 van OBS De Krullevaar doet mee! De komende weken gaan de leerlingen van groep 6 zoveel mogelijk elektronische apparaten inzamelen die gerecycled kunnen worden. Dat is goed voor het milieu (slechts iets meer dan de helft van de totale hoeveelheid elektronisch afval wordt gerecycled), goed voor de bewustwording van de kinderen en hun omgeving, en misschien wel goed voor een extra schoolreisje. Want als groep 6 met het promoten van de actie en het ophalen van de apparaten de meeste punten verdient van de deelnemende scholen in de regio, dan winnen ze een bezoek aan wetenschapsmuseum Nemo in Amsterdam.

De E-Waste Race werd donderdag 16 september afgetrapt met een toespraakje van milieuwethouder Marieke Schouten en een gastles van de organisatie van de E-Waste Race. De leerlingen van De Krullevaar vielen van de ene verbazing in de andere, bijvoorbeeld toen ze hoorden hoeveel goud er in een telefoon zit en dat de meester pas op zijn 15e zijn eerste mobieltje had. Tijdens de E-Waste Race ligt de focus op ‘verminderen’, ‘hergebruiken’ en ‘recyclen’. Aan de hand van deze drie punten in deze volgorde leren de kinderen over het belang van minder spullen kopen, de spullen die je hebt repareren of als je iets nieuws wil eerst kijken of het tweedehands beschikbaar is en als dat allemaal niet meer gaat kan het gerecycled worden.

De komende tijd gaan de leerlingen hard aan de slag met het inzamelen van de elektronica. Ze bedenken plannen om hun inzameling zoveel mogelijk bekendheid te geven en voeren die uit. Daarmee kunnen ze dan ook nog weer extra punten verdienen voor de race. Inwoners van Nieuwegein die apparaten willen inleveren, kunnen deze aanmelden op de website van de E-Waste Race. De leerlingen komen ze dan op een afgesproken moment ophalen.

50 jaar Nieuwegein op De Toonladder Zuilenstein

De leerlingen van De Toonladder Zuilenstein kregen maandag hoog bezoek. Niemand minder dan burgemeester Backhuijs kwam hun jaarlijkse project openen. Twee leerlingen uit de bovenbouw hadden hem uitgenodigd om de opening te verrichten, omdat het thema van het project dit jaar 50 jaar Nieuwegein is. Leerlingen en ouders verzamelden zich op en om het schoolplein om niets van de opening van het project te missen. De burgemeester voelde zich bijna zelf een beetje jarig door de entourage met de ballonnenboog, rode loper, verjaardagsstoel en zelfgemaakte verjaardagsketting.

Gezeten in de prachtige stoel vertelde de burgemeester de leerlingen over hoe Nieuwegein 50 jaar geleden ontstond uit de dorpen Jutphaas en Vreeswijk, met daartussen vooral weilanden en koeien. Na dit gesprek kregen de kinderen en toeschouwers nog een voorproefje van de activiteiten tijdens de projectweek. Medewerkers van Kunstencentrum De Kom, die de activiteiten op De Toonladder ondersteunt, liet ze zingend en dansend de projectweek in gaan.

Voelen, ruiken, plukken en proeven op Toonladder Galecop

Als je als school zo mooi in een groene omgeving staat, is het logisch dat je de natuur bij je lessen betrekt. Dat doet Toonladder Galecop al jaren en sinds afgelopen woensdag is dit in een intentieverklaring officieel vastgelegd als vast onderdeel van het onderwijs.

De leerlingen van Toonladder Galecop verheugen zich er al op als ze naar groep 5 gaan, want dat is het jaar waarin zij in de moestuin gaan werken en leren, een heel seizoen lang. Ze zaaien, onderhouden, zien de groenten groeien en oogsten alle groenten die ze gekweekt hebben. Zelfs als het even duurt en ze al in groep 6 zitten als de oogst kan plaatsvinden. Zo maken ze alle stadia van de planten mee en leren ze bovendien nieuwe groenten kennen en soms ook eten. Want dat hoort er ook bij. De oogst wordt dan in de klas klaargemaakt en met zijn allen opgegeten.

Inmiddels ligt er een mooie jaarplanning. Drie vaste vrijwilligers van de moestuincommissie werken in overleg met de leerkrachten de planning uit, geven de lessen en gaan met de leerlingen aan de slag in de moestuin en in de klas. Door het tekenen van een intentieverklaring hebben de gemeente Nieuwegein en de school nu vastgelegd dat ‘Lessen voor de moestuin’, en de ondersteuning daarvan door de gemeente en Groen Doet Goed, een vast onderdeel is van de lessen op de Toonladder.

Lintje voor Ed Booms

Als iemand een koninklijke onderscheiding verdient, dan is het Ed Booms wel. Onze gepensioneerde leerkracht, directeur en clusterdirecteur werd op maandag 30 augustus flink in het zonnetje gezet door burgemeester Van Domburg van IJsselstein. Hij gaat voortaan door het leven als Ridder in de orde van Oranje Nassau. Een enorme eer die recht doet aan alles wat Ed de afgelopen 40 jaar voor het onderwijs én IJsselstein heeft gedaan.

Lees hier waarom Ed de onderscheiding kreeg >>

Docenten onder de indruk bij Xpress Yourself

Groep 8 van De Veldrakker met hun certificaten

Hoe goed ben je in Engels na 8 jaar Engelse les op de basisschool? De groepen 8 van OBS De Veldrakker in Nieuwegein en OBS ’t Kasteel in IJsselstein deden de toets Xpress Yourself om daar achter te komen. Op basis van de toets werd bepaald welk niveau ze hebben bereikt bij hetlezen, schijven, luisteren en spreken in het Engels. Helen de Lange, vakleerkracht Engels van de openbare basisscholen ontwikkelde Xpress Yourself samen met het Anna van Rijn College. De twee docenten van deze school die hielpen met de afname van de testen, waren verrast door de mooie Engelse uitspraak van de leerlingen en hun grote woordenschat. De toets en feestelijke uitreiking van de officiële Xpress Yourself certificaten vonden dit jaar vanwege Corona op de scholen plaats, maar de trots was er niet minder om.

Xpress Yourself bepaalt het taalniveau afgeleid van het Europees Referentiekader voor de Talen (ERK). Dit ERK is nationaal én internationaal bekend, zodat het certificaat dat de leerling ontvangt een belangrijk document is in zijn/haar portfolio. De school in het voortgezet onderwijs ziet aan de hand van de niveaus, per vaardigheid, precies waar de leerling staat. Zodoende kan het onderwijs op het juiste niveau worden aangeboden en kan verder worden gebouwd aan de Engelse taalvaardigheid.

Leerlingen Zuiderkroon schrijven kinderboek

Matou, Anna, Rosalinde, Soriba, Yassir en Mila namen hun zelfgeschreven boek in ontvangst.

Afgelopen dinsdag kregen zes leerlingen van jenaplanschool Zuiderkroon ten overstaan van de hele school hun eigen kinderboek uitgereikt. Als extra project tijdens de taallessen hadden ze niet alleen een leuk verhaal geschreven, maar zich ook verdiept in wat er allemaal komt kijken bij het maken van een boek. Zo typten ze hun verhaal zelf netjes over in de computer en maakten ze illustraties en een cover die bij het verhaal pasten.

Directeur Martijn Bakker zorgde ervoor dat er echte boekjes van gemaakt werden. “We vonden de verhalen en tekeningen zo mooi geworden, dat we benieuwd waren hoe het er uit zou zien als ze gedrukt waren. Met wat hulp van een vormgeefster zijn het prachtige boekjes geworden,” zegt Bakker met een blik op de uitgestalde exemplaren. De kinderen mochten hun eigen boek natuurlijk mee naar huis nemen. Bakker had per boek meerdere exemplaren laten drukken, zodat zij ook in de bibliotheek van de school gezet kunnen worden. “Dit project is zo succesvol gebleken, dat we verwachten volgend jaar ook weer een aantal leerlingen te kunnen begeleiden bij het maken van hun eigen kinderboek”.

Eerste BLOOMS Award voor Richard Rietveld

Deze week nam een verraste Richard Rietveld op OBS De Veldrakker de allereerste BLOOMS Award van Stichting Robijn in ontvangst. Hij kreeg de award omdat hij was verkozen tot ‘student die het meest tot bloei was gekomen in het afgelopen schooljaar’. Richard, die over het algemeen zijn woordje wel klaar heeft, was sprakeloos dat hem deze eer te beurt viel. Hij kreeg niet alleen een mooie plaquette en een lovend juryrapport overhandigd, maar ook een cheque van €500,- netto.

In het juryrapport staan lovende woorden over de ontwikkeling die Rietveld heeft doorgemaakt in het afgelopen schooljaar dat door corona steeds weer nieuwe uitdagingen kende. Waar velen studievertraging opliepen, wist hij zijn studie zelfs te versnellen. Verder roemt de jury hem om het goede oog dat hij heeft voor de leerlingen en hun behoeftes bij het leren.

De BLOOMS Award is in september 2020 in het leven geroepen als dank aan Ed Booms, mede-oprichter van Stichting Robijn, die op dat moment met pensioen ging. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de student die bij Stichting Robijn het meest tot bloei is gekomen. “Het gaat ons dus niet om de student die de hoogste cijfers heeft gehaald”, aldus Booms, die zelf in de jury zit. “De criteria die wij hebben opgesteld voor het winnen van de award, hebben te maken met bloei, ontwikkeling, potentie, onderscheidend vermogen en het aangaan van goede band met leerlingen, collega’s en ouders.” Naast Rietveld waren er vijf andere stagiairs van de Robijnscholen genomineerd.

De Veldrakker werkt mee aan muzikale verjaardagstaart Koningin Máxima

Meer muziek in de klas, wie wil dat nou niet? De leerlingen van de groepen vier van De Veldrakker in ieder geval wel. Helen de Lange, vakleerkracht Engels, schreef ze in voor het verjaardagscadeau ‘50 Dagen Muziek’ voor koningin Máxima, dat de organisatie Meer Muziek in de Klas aanbiedt op haar 50e verjaardag. En ze wonnen! Hun prijs was een leuke en actieve muziekworkshop van muzikant Jeroen Schipper, en kids reporter Thomas kwam met een filmploeg naar de school om daar een mooie reportage van te maken.

Helen de Lange geeft op De Veldrakker wekelijks Engels in alle groepen: “Als ik mijn les koppel aan muziek, zie ik enthousiaste, creatieve leerlingen die spelenderwijs een taal leren.” De school werd voor de workshop speciaal gekoppeld aan muzikant Jeroen Schipper, auteur van onder andere de tweetalige liedboeken Zinglish. Hij was blij verrast toen hij de Zinglish boeken in de klas zag staan en de kinderen zijn zelfgeschreven Springtime Song al bleken te kennen. Dat was een mooie warming up voor de percussieworkshop die volgde. Er werd enthousiast geklapt, gestampt en getrommeld op allerlei lichaamsdelen. Het plezier spatte er vanaf.

Na afloop van de workshop vertrouwde Jeroen Schipper de kinderen toe dat hij het best een beetje spannend had gevonden om de workshop aan zoveel jonge leerlingen tegelijk te geven, maar het ging geweldig. Zelfs het moeilijkste level van zijn percussie-game wisten ze te prima uit te voeren.

Kids reporter Thomas was benieuwd naar de ervaringen van Justin, Tessa, Nieki en Ijoyda uit de groepen vier. Zij hadden vooral het onderdeel waarbij ze met hun ogen dicht het ritme moesten naspelen erg leuk gevonden. Het filmpje van de workshop en de interviews komt online op de website van Meer Muziek in de Klas.

Het is meivakantie!

De cito-eindtoetsen zijn achter de rug, de Koningsspelen zitten erop, tijd voor meivakantie. Van 26 april tot en met 7 mei kunnen onze leerlingen en leerkrachten genieten van een welverdiende vakantie.

Week van de openbare scholen: speel het Kernwaardenspel

Van 22 tot en met 26 maart is het de Week van de openbare scholen. Normaalgesproken zouden we in deze week de deuren van onze scholen wagenwijd openzetten tijdens een open dag, maar dat is onder de huidige omstandigheden natuurlijk niet mogelijk.

Ouders, leerlingen en iedereen die geïnteresseerd is, informeren over de kernwaarden van het openbaar onderwijs, kan natuurlijk wel. Daarom hebben de leerlingen een folder over de kernwaarden mee naar huis gekregen, met daarin ons eigen Kernwaardenspel.

Bent u benieuwd naar onze kernwaarden en/of wilt u het spel ook spelen? Download het dan hieronder of haal een papierenexemplaar op één van onze scholen.