You are required to login to view this page.

Lost your password?

De Meander nu officiële KiVa-school

Sinds deze week is daltonschool De Meander een gecertificeerde KiVa-school. Dat werd gevierd met een gezellige bijeenkomst op het plein en de onthulling van Het Vriendenbankje. Op dit bankje kan een kind plaats nemen als het even niemand heeft om mee te spelen. Anderen kunnen dit kind dan uitnodigen om mee te doen met hun spel.

Twee jaar geleden stapte de school over op KiVa als lesmethode voor sociale veiligheid en pestpreventie. Onder het motto ‘Samen maken wij er een fijne school van!’ krijgen alle leerlingen sindsdien les over sociale situaties in de groep. “We hebben twee jaar geleden voor KiVa gekozen omdat het een bewezen methode is die in maar liefst 21 landen wordt gebruikt” vertelt directeur Annemieke Verweij, “Bovendien is uit onderzoek gebleken dat KiVa het welbevinden van de leerlingen verhoogt en is bewezen dat het pesten met ruim 63% vermindert”.

Deze inspanningen van de afgelopen twee jaar zijn nu beloond met het officiële certificaat van KiVa. De Meander is de tweede basisschool in Nieuwegein die dit certificaat in ontvangst mocht nemen.

De Torenuil viert 25 jarig bestaan

Ruim 250 zelfgemaakte vlaggetjes hangen deze weken in De Torenuil ter ere van het 25-jarig bestaan van de school. Deze mijlpaal wordt uitgebreid gevierd met leerlingen, ouders en de omwonenden van de school. Donderdag 13 oktober gaf directeur Rick de Vos het startschot van de feestweek met de onthulling van het nieuwe logo van de school. Samen met de jongste en oudste leerling van de school trok hij het doek weg dat het logo tot dat moment aan het oog van de toegestroomde leerlingen en ouders onttrok. Wat verscheen was een modern logo dat de ‘toren’ en de ‘uil’ van De Torenuil in zich verenigt. Een groep dansende leerlingen presenteerde vervolgens al dansend de nieuwe school-t-shirts aan de aanwezigen.

De feestelijkheden op De Torenuil duren een hele week, met onder andere een vossenjacht, schoolreis, pannenkoekenlunch en een voorstelling van Circus Tadaa als afsluiting.

BovenbouwBSO Kidscafé wint Kwispel

De open middag van de splinternieuwe BovenbouwBSO Kidscafé in daltonschool De Meander kreeg dinsdag een extra feestelijk tintje door de uitreiking van Kwispel, de innovatieprijs van Stichting Robijn. Het gezamenlijke initiatief van basisscholen De Meander en De Veldrakker, in samenwerking met Naschoolenzo, won de Kwispel dit jaar vanwege het innovatieve en sociale karakter van het project. Het Kidscafé combineert lekker ontspannen na schooltijd, met leerzame activiteiten voor leerlingen van groep 7 en 8, tegen zeer beperkte kosten. “Zo zorgen we ervoor dat alle leerlingen de mogelijkheid krijgen om op een leuke manier leeftijdsgenoten te ontmoeten extra te oefenen met leeractiviteiten”, zegt Annemieke Verweij, directeur van De Meander, “ongeacht hun thuissituatie.” Met bedrag van €2.500,- dat bij het winnen van Kwispel hoort, kan het Kidscafé mooie dingen doen.

“Dit gun je alle kinderen.“ Marko Hermeler, interim bestuurder van Stichting Robijn, genoot zichtbaar van de interactie met de leerlingen tijdens de uitreiking van de innovatieprijs. “Het Kidscafé is een plek om samen plezier te maken en vaardigheden op te doen die je straks een extra goede start geven in het voortgezet onderwijs. Een initiatief zoals dit heb ik nog niet eerder gezien.”

Esther Wagenmakers van Naschoolenzo nam het initiatief voor het opzetten van het Kidscafé. Zij verzorgt de inhoudelijke invulling van de middagen. “We gaan op een persoonlijke, leerzame en creatieve manier aan de slag met wat de leerlingen op school geleerd hebben. Daarnaast bereiden we ze in kleine groepjes voor op het voortgezet onderwijs, door ze te leren plannen, te leren leren en verantwoordelijkheid te leren nemen voor hun eigen werk.”

Het Kidscafé is nu nog speciaal voor leerlingen uit groep 7 en 8 van De Meander en De Veldrakker, maar een uitbreiding is in de toekomst zeker denkbaar. “Het zou mooi zijn als we het Kidscafé in de toekomst kunnen openstellen voor bovenbouwleerlingen van meer basisscholen,” vindt ook Eelco Dam, directeur van De Veldrakker, “want ieder kind verdient de beste kans op een goede start in het voortgezet onderwijs.”

Leerlingen rennen torenhoog bedrag bij elkaar voor vluchtelingenwerk

De leerlingen van de vier openbare basisscholen basisscholen uit IJsselstein willen allemaal hetzelfde: ieder kind moet kind kunnen zijn. Al meerdere jaren weten de leerlingen van Stichting Robijn dat niet ieder kind naar school gaat. Niet ieder kind kan elke dag spelen, heeft elke dag eten of schone kleding. Niet ieder kind heeft een huis of een veilige plek. Daarom helpen wij ieder jaar kinderen in nood.

Dit jaar pakten we het groots aan. Bijna alle scholen van Stichting Robijn doneren hun sponsorgeld aan Stichting Vluchtelingenwerk IJsselstein en Nieuwegein. De leerlingen van basisschool De Tandem, De Trekvogel en ’t Kasteel renden op Koningsdag geld bij elkaar. Fanatiek gingen ze met de sponsorkaarten langs familie en vrienden en probeerden natuurlijk zoveel mogelijk geld per rondje te krijgen. En wat verrasten de leerlingen hun school. Niet alleen omdat ze ongelofelijk veel sponsors wisten te vinden, maar ook omdat ze veel meer rondjes renden dan van tevoren bedacht. En wat helemaal tof was; ze renden samen. Ze hielpen elkaar om nog een rondje extra te lopen.

Op basisschool De Torenuil werd een sponsormarkt gehouden om geld te verzamelen. En wat hebben de leerlingen hard gewerkt en wat is er veel verkocht.

Vincent Kalshoven (directeur De Tandem), Sjoera Vrancken (directeur De Trekvogel), Rick de Vos (directeur De Torenuil) en Femke van den Brink (directeur ’t Kasteel) overhandigden samen met een aantal leerlingen dan ook enorm trots de cheque aan Channa van Vluchtelingenwerk.

De vier scholen doneerden het enorme bedrag van €8.491,55. Van kinderen voor kinderen in nood. Want ieder kind heeft recht op plezier, veiligheid en onderwijs.

11.000 euro voor Steunpunt Vluchtelingen Nieuwegein

De medewerkers van Steunpunt Vluchtelingen Nieuwegein wisten niet wat ze zagen toen ze vrijdag 20 mei op basisschool De Veldrakker waren om de opbrengsten van de sponsorloop in ontvangst te nemen. Ruim €11.000,- hadden de leerlingen van basisscholen De Meander, De Krullevaar en De Veldrakker tijdens de Koningsspelen bij elkaar gelopen voor vluchtelingen die in Nieuwegein wonen.

De oorlog in Oekraïne was de aanleiding voor de scholen om de sponsorloop te organiseren. Niet alleen voor vluchtelingen uit dat land, maar voor alle vluchtelingen die in Nieuwegein wonen. Dat het onderwerp leefde onder de leerlingen en hun sponsoren mag duidelijk zijn uit het enorme bedrag dat zij hebben opgehaald.

Vluchtelingenwerk Nieuwegein is erg blij met deze grote gift. Zij gaan hiermee onder andere ervoor zorgen dat de fietsen van de ouders van gevluchte kinderen veilig worden voor het vervoer van de kinderen. Veel van hen hebben geen kinderzitje of stepjes en dat is natuurlijk gevaarlijk. Verder wil Vluchtelingenwerk in hun nieuwe gebouw, dat volgend jaar klaar is, graag een computerruimte voor kinderen inrichten. Het sponsorgeld gaat daarbij goed van pas komen.

Koningsspelen 2022

De Koningsspelen van 2022 gaan de boeken in als een heerlijke dag. Niet alleen liet het weer zich van zijn beste kant zien, alle Robijnleerlingen kregen door hun school een feestelijk en sportief programma voorgeschoteld. De Veldrakker, De Meander, De Krullevaar, De Trekvogel, De Tandem en ’t Kasteel hielden bovendien een sponsorloop waarvan de opbrengst ten goede kwam aan Vluchtelingenwerk Nieuwegein en IJsselstein. Hieronder een impressie van een feestelijke dag.

De Tandem in de bloemetjes gezet

De leerkrachten en directeur van De Tandem werden vanochtend tot hun grote verrassing in de bloemetjes gezet door de leerlingen en ouders van de school. De reden? De ouders wilden de school bedanken voor de inzet in de coronaperiode. Zij hadden geregeld dat alle leerlingen met een bloem naar school kwamen. Zo ontstond er voor iedere juf, meester, ondersteuner en de directeur een prachtig gevarieerd boeket. Een hartverwarmende actie die door het team bijzonder gewaardeerd werd.

Robijn is trots op Senna en Yasmina

Vandaag was Robin Robijn op De Veldrakker om Senna en Yasmina in het zonnetje te zetten. Zij hebben een jongerenlintje van de burgemeester van Nieuwegein ontvangen voor alle goede dingen die ze doen voor de ouderen in hun buurt. Robin heeft ze namens Robijn laten weten dat we er trots op zijn dat zulke lieve, sociale meiden leerlingen zijn van een Robijnschool.

Wisseling in de raad van toezicht

Per 1 januari 2022 verwelkomen wij Patrick van den Brink als nieuw lid van onze raad van toezicht. Patrick is een bekend gezicht in de regio en dan vooral in IJsselstein waar hij van 2007 tot 2014 burgemeester was en waar hij nog steeds woont. Met zijn uitgebreide netwerk en expertise op het gebied van openbaar bestuur, organisatieontwikkeling en financiën is hij een aanwinst voor onze raad.  Patrick heeft ruime ervaring als toezichthouder in het onderwijs en in de zorg. Zo is hij nu voorzitter van de Raad van Toezicht van de Koninklijke Auris groep (tot 1 juli), en voorzitter van de raad van toezicht van Stichting Elan. Eerder heeft hij ook in het bestuur van bijvoorbeeld De Donnerschool gezeten.

In het dagelijks leven is Patrick directeur bestuurder bij het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid. Hij is 54 jaar, getrouwd met Evelien en samen hebben ze twee volwassen kinderen.

Patrick:” Toen ik de doelstelling van Stichting Robijn las: Kinderen laten slagen voor het leven en niet alleen voor de toets, wist ik meteen ik ga solliciteren. Ik ben dan ook heel blij dat ik per 1 januari lid mag worden van de raad van toezicht en verheug met op een plezierige samenwerking”.

Patrick volgt Paulien Vreman op. Haar termijn in de raad zit erop en treedt af volgens het rooster van aftreden. Zij heeft als vice-voorzitter 5 jaar een plek in de raad gehad en tevens lid van de auditcommissie en remuneratiecommissie. “Ik heb met heel veel plezier zitting gehad in de raad. Ik heb vanuit mijn expertise bij de vraagstukken oog proberen te houden voor de impact op de kinderen, ouders, leerkrachten en de omgeving. Robijn is bezig met een mooie transitie. Ik wens mijn collega’s en de bestuurder veel succes daarbij!” Wij zijn Paulien dankbaar voor alles wat ze voor Robijn heeft betekend en wensen haar veel succes in alle uitdagingen die op haar pad komen.

Vanaf 1 januari 2022 is de samenstelling van de raad van toezicht als volgt:

Liesbeth Schöningh  – voorzitter & remuneratiecommissie
Frank Dekker – vicevoorzitter, remuneratiecommissie & auditcommissie