Pedagogisch handelen vanuit psychologische veiligheid

Kaart wordt geladen...

Datum/Tijd
Date(s) - 17/05/2021
15:15 - 16:45

Locatie
Bestuurskantoor

Categorieën


De pedagogische opdracht van de leraar is ervoor te zorgen dat íeder kind zich gezien, gekend, gehoord en begrepen voelt én zich binnen zijn/haar mogelijkheden optimaal ontwikkelt. Dit vraagt om een leerkracht die zich veilig voelt, die ruimte kan bieden aan zichzelf en het kind.

Wat leer je

‘Op het goede moment de juiste dingen doen, óók in de ogen van de ander,’ vraagt om een scherp bewustzijn van wat zich hier en nu afspeelt, wat dit betekent en wat het van je vraagt als leerkracht. Samen bewust worden en verkennen van je pedagogisch handelen is van belang zodat je elke situatie met je leerlingen ontspannen en met (zelf)vertrouwen tegemoet treedt.

Daarvoor kijken we naar: Welke leraar wil ik zijn? Waar loop ik tegenaan? Wat vragen mijn leerlingen van mij en wat kan ik doen? Wat heb ik daarvoor nodig en van wie?

Je leert met behulp van theorie en oefeningen over jouw handelen. Je zult merken dat je niet de enige bent en dat alleen al kan bevrijdend werken. Als jij je veilig voelt, bied je je leerlingen ook de veiligheid waarin zij zich volop kunnen ontwikkelen.

INSCHRIJVEN

Wil je aan een workshop meedoen, dan moet je je daarvoor vooraf aanmelden. Klik hier voor het aanmeldingsformulier of stuur een e-mail met je naam, de school waar je werkt en de naam van de workshop naar academie@stichtingrobijn.nl.