Geslaagde recordpoging grootste capoeirales

Ruim 1200 leerlingen en leerkrachten van de openbare basisscholen in Nieuwegein en IJsselstein deden op 20 september een poging om het wereldrecord grootste capoeirales op hun naam te krijgen. De recordpoging was door Stichting Robijn en SportID georganiseerd in het kader van de Nationale Sportweek en was meteen een grootse opening van deze week.

De deelnemers verzamelden zich op een grasveld bij City Plaza in Nieuwegein, gekleed in hun schoolshirts en voorzien van een gekleurde hoofdband. Na een warming up door Beatz Dancestudio kregen ze een half uur les in capoeira van mestre Picapau van Casca Dura Company. Samen met zijn assistent liet hij eerst zelf zien hoe de sport eruit ziet als je hem helemaal beheerst. Daarna was het tijd voor de recordpoging. De capoeirameester deed alle bewegingen duidelijk voor en de deelnemers probeerden deze zo goed mogelijk na te doen. Aan het eind van de les werden alle geoefende bewegingen achter elkaar gedaan in een soort einddans.

De scholen van Robijn kozen onder andere voor capoeira als recordpoging, omdat zij hun leerlingen in de week van de sport graag wilden laten kennismaken met minder bekende sporten. Want ook als je niet van voetbal of hockey houdt, zijn er genoeg mogelijkheden om te sporten. Daarom zijn er op de dag van de recordpoging op de scholen sportclinics georganiseerd in sporten zoals bowling, archery, en bushido.