Nieuwjaarsbijeenkomst 2017

Stichting Robijn ziet 2017 met vertrouwen tegemoet

Een nieuwe Raad van Toezicht, een positief financieel resultaat en de terugkeer van het vertrouwde Robijn-gevoel, dat is een aantal van de ingrediënten die ervoor zorgen dat Robijn-bestuurder Fred Teunissen met een goed gevoel vooruitblikt op 2017. Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van Robijnmedewerkers sprak hij vertrouwen uit in de toekomst en keek hij natuurlijk ook terug op het afgelopen jaar; een bewogen jaar waarin op diverse vlakken de zeilen bijgezet moesten worden.

Constante in 2016 was de inzet van de scholen op het Leren Zichtbaar Maken. Grondlegger John Hattie kwam naar Nederland en leerlingen van De Torenuil en De Veldrakker mochten hem tijdens een congres zelfs ontmoeten. Op een podium vertelden zij aan hem en honderden toeschouwers wat Leren Zichtbaar Maken voor hen betekent.

Omdat een nieuwjaarsbijeenkomst ook een moment van onderlinge verbinding is, werden er niet alleen maar serieuze gesprekken gevoerd. De aanwezigen werden getrakteerd op een echte pubquiz. In een aantal vragenrondes, met vragen zoals ´Waar staat de afkorting nkotb voor´, ´Welke kleur hebben de toga´s van Belgische advocaten´ en een ronde met speciale Robijnvragen, werd kennis getest en werden contacten tussen de Robijnscholen versterkt. Het was een mooi begin van een hopelijk schitterend 2017.

Was je niet op de bijeenkomst en wil je toch graag weten wat Fred Teunissen vertelde? Hieronder lees je zijn Nieuwjaarsspeech.

Nieuwjaarsspeech Fred Teunissen

Allereerst van harte welkom op de nieuwjaarsreceptie van Robijn. Fijn dat jullie er zijn. Ik wil beginnen met een nieuwjaarswens uit te spreken en hoe kan dat beter dan door de leerlingen van Robijn. Wellicht heeft u het filmpje al een keer gezien, maar wat mij betreft blijft het leuk om naar te kijken.

In mijn voorbereiding van de speech kwam ik op een website terecht met tips voor een Nieuwjaarsspeech. Die waren opmerkelijk wat mij betreft:

  • Tip 1: Ga er niet vanuit dat collega’s zitten te wachten op een nieuwjaarspeech.
  • Tip 2: Hou een nieuwjaarsreceptie op 1, 2 of uiterlijk 3 januari

Tja, en verder waren er nog enkele tegenstrijdige aanbevelingen, zoals: houd het niet te kort, maak het niet te lang, gebruik humor en probeer vooral niet om lollig te zijn. Kortom hier schoot ik niet veel mee op. Ik houd het daarom bij wat mijns inziens gebruikelijk is.

Vrijwel elke nieuwjaarspeech staat in het teken van terugkijken en vooruitkijken. Als je positief bent ingesteld dan komen als eerste de hoogtepunten op je netvlies en als je wat somber ingesteld bent, wellicht eerst de dieptepunten. Laat ik daarom vooral beginnen met de hoogtepunten. Voor mij was een hoogtepunt het moment waarop drie kinderen van Robijnscholen geïnterviewd werden door Astrid Joosten. Het moment waarop de leerlingen van Robijn vol trots aan Professor John Hattie en een zaal met een paar honderd toehoorders uitlegden wat Leren Zichtbaar Maken voor hen betekent.

congres-leren-zichtbaar-maken-interview

congres-lzm-astrid-joosten-interviewt-leerlingen-torenuil

 

 

 

 

 

 

De kinderen van De Veldrakker en De Torenuil vertelden op welke wijze ze zelf keuzes maken bij het leren. Hoe zij hun vorderingen in beeld brengen en waarom zij dat als prettig ervaarden. Alleen kinderen zijn in staat om zo onbevangen te vertellen of iets wel of niet werkt. En je gelooft ze direct. Kinderen maken op deze momenten het verhaal niet mooier dan het is.

Een ander hoogtepunt voor mij was het moment waarop Ine Vermeer als directeur van De Torenuil in het Engels John Hattie een eerste exemplaar van een publicatie aanreikte.congres-lzm-ine-met-astrid-joosten-en-john-hattie

Een publicatie met interviews en aansprekende ervaringen van verschillende scholen rond Leren Zichtbaar Maken (LZM).

Waarom beschouw ik deze momenten rond LZM als hoogtepunten?

  • Het is goed dat we gezamenlijk nadenken over leren.
  • Ons bewust zijn van wat bij ons handelen effect heeft en wat minder.
  • Dat wij kinderen ruimte bieden om hun eigen weg te gaan.
  • Maar vooral het bewustzijn dat leerkrachten het verschil kunnen maken.

Op die momenten besef je hoe mooi het vak van leerkracht is: Jij bent immers in staat om voor elk kind in je groep het verschil te maken. Jij beklijft in hun herinnering.

En ach…. wat is nu eigenlijk een hoogtepunt en wat is een dieptepunt? Wat voor de één een dieptepunt is, is voor de ander een hoogtepunt. Op dit moment zijn er mondiaal voorbeelden genoeg.

  • Was De Brexit een hoogtepunt of een dieptepunt?
  • Was de verkiezing van Trump een hoogtepunt of dieptepunt?
  • Is de gerechtelijke uitspraak rond Wilders een hoogte of dieptepunt?

Ik spreek me er niet over uit. Laten we het bij Robijn houden. Is het vertrek van de vorige Raad van Toezicht een hoogtepunt of een dieptepunt? Voor mij was het overduidelijk een dieptepunt. Het vertrek van mijn collega bestuurder aan het begin van het afgelopen jaar was dat mijns inziens eveneens. Je begint altijd met positieve verwachtingen en dan is het een dieptepunt als zaken anders uitpakken. Wat we in ieder geval kunnen zeggen is dat we terugkijken op een bewogen jaar. Er is veel gebeurd in het afgelopen jaar. Laat ik het houden bij de hoogtepunten:

  • Robijn komt langzamerhand in een rustig vaarwater.
  • De relatie tussen bestuur en GMR is hersteld.
  • Er ontstaat financiële controle.
  • We hebben het jaar kunnen afsluiten met een positief resultaat.
  • Collega’s spreken weer van het vertrouwde Robijngevoel.
  • Robijn heeft een nieuwe Raad van Toezicht.

Een Raad van Toezicht die onder leiding van kwartiermaker Goos Minderman door een breed gedragen benoemingscommissie op zorgvuldige wijze is gekozen. Ik stel ze met veel plezier aan u voor:

Een nieuwe groep enthousiaste mensen die grotendeels aanwezig zijn bij deze receptie voor kennismaking.

Ik wens iedereen een goed nieuw jaar met veel hoogtepunten.

Fred Teunissen (bestuurder Stichting Robijn)